Sunday, April 8, 2012

Zulfahmi menyerlah di Losail

*NOTE: POST INI DITULIS SECARA RASMI UNTUK MALAYSIANRIDERS*


Bermula dari petak 7 untuk kategori Moto3 pada MotoGP pertama tahun 2012 di Losail, Qatar, Zulfahmi mengekalkan rentak cemerlang sejak ujian bebas dengan mengekalkan kedudukannya sebelum maju untuk berada di kedudukan ke-6.

Biarpun 2 pemenang mendahului jauh di depan, Zulfahmi kekal dalam kumpulan pengejar sebanyak 7 buah motor dan saling bertukar kedudukan 5 ke 7. Dengan perlumbaan berbaki 3 pusingan, beliau membuat tindakan berani di laluan lurus untuk berada di tempat keempat tetapi terus dipotong oleh pesaing terdekatnya.

Menuju ke pusingan terakhir, Zulfahmi sekali lagi menerjah ke depan kumpulan pengejar ini dan berjaya meraih tempat ke3 tetapi gagal bertahan lama apabila kembali diasak dan diatasi pada selekoh seterusnya. Beliau akhirnya menamatkan perlumbaan pada kedudukan ke6 keseluruhan.

Moto3 dimenangi pelumba muda 17 tahun Maverick Vinales dari Sepanyol (FTR Honda-Blusens Avintia), diikuti Romano Fenati dari Itali(FTR Honda-Italia FMI), dan Sandro Cortese (RedBull KTM Ajo) dari Jerman menyempurnakan kedudukan podium. 2 lagi pelumba yang menamatkan saingan di hadapan Zulfahmi adalah Luis Salom dan Miguel Oliviera.

Tahniah Zulfahmi!! Semoga mendapat kedudukan podium di perlumbaan seterusnya..

1 comment:

  1. Tanniah kepada Zulfahmi mendapat kedudukan tempat ke 6. Hampir menaiki podium malam tadi.

    ReplyDelete